SAJTÓKÖZLEMÉNY

  • a kedvezményezett neve: SkyCruiser Autogyro Kereskedelmi, Szolgáltató és Gyártó Korlátolt Felelősségű Társaság
  • a fejlesztés tárgya, célja: Prerotálási folyamat biztonsági rendszerének fejlesztése
  • a szerződött támogatás összege: 50 199 493 Ft
  • a projekt tartalmának részletes bemutatása:

 

A SkyCruiser Autogyro Kft. 2012-ben azzal a céllal jött létre, hogy meghonosítsa Magyarországon az autogyro gyártását. A fejlesztés alapját a SkyCruier Autogyro Kft. által gyártott SC-200 típus képezi. Ennek a hazai gyártású autogyronak a segítségével szeretnénk kutatás-fejlesztésünk során a biztonságot és a felszállási időt egyben befolyásoló elektronika vezérelt prerotátor rendszert kialakítani. Projektünk célja egy olyan autogyron használt prerotátor rendszer kifejlesztése, amely a repülés biztonságát jelentős mértékben megnöveli és széleskörben, bárki számára elérhetővé teszi az autogyróval való repülést. Az autogyrokkal történő balesetek túlnyomó többsége a prerotátor rendszer hiányosságára vezethető vissza, az új technológia erre a problémára kínál megoldást. A fejlesztés célja a jelenleg piacon lévő többi gyártó által alkalmazott prerotálási módszernél megbízhatóbb, könnyeben kezelhető rendszer kifejlesztése.

A SkyCruier Autogyro Kft. több sikeres saját fejlesztéssel járult már hozzá eddig is ennek a fajta repülési eszköznek a biztonságosabbá tételéhez, amely vonatkozásában ez a fejlesztés további jelentős mérföldkőnek számítana, jelentős piaci előnyt biztosítana a hazai gyártásnak európai és nemzetközi relációban egyaránt.

A SkyCruiser Autogyro Kft. 2012-ben azzal a céllal jött létre, hogy meghonosítsa Magyarországon az autogyro gyártását. SkyCruiser Autogyro Kft. olyan magyar mérnök csapatból álló hazai vállalkozás, amely a gyártás mellett folyamatosan összpontosít a fejlesztési igényekre. A jelen projekt célja egy olyan autogyron használt prerotátor rendszer kifejlesztése, amely a repülés biztonságát jelentős mértékben megnöveli. A rendszer abban nyújt újítást, hogy a meglévő számítógépes rendszer tovább fejlesztésével egyszerűsítjük és komfortosabbá tesszük a pilóta felszállás előtti tevékenységeit. Az automata rendszer folyamatos felügyelet alatt tartja a repülőgépet, a pilótának csak a konfigurációt kell kiválasztania (repülés vagy földön mozgás), majd a számítógép útmutatása alapján vezérelni a gyrot. A számítógép szenzorok és érzékelők segítségével figyeli a motor és rotor fordulatszámot, a prerotátor tengely fordulatszámát, a biztonsági rendszerek (elektromágneses zárak, kioldók) állapotát, a botkormány pozícióját és azt, hogy a gép a földön vagy a levegőben van éppen. Abban az esetben, ha eltérést, vagy hibát észlel a rendszer, jelzést küld a pilótának, milyen beavatkozásra van szükség (jellemzően motor fordulatszám növelésére vagy csökkentésére, ugyanis a mechanikai elemek védelme érdekében, 1800-2500 motor fordulatszám között lehet megkezdeni a prerotálást) és szükség esetén le is tiltja a prerotálási folyamatot. A tiltásra csak vészhelyzet (túl alacsony rotor fordulatszám esetén, ha nincs előre tolt állapotban a botkormány, a lassan forgó, emiatt nem kifeszült, hanem ívben lógó lapát, belecsaphat a gép vízszintes vezérsíkjába) van szükség. Meghibásodás (a mechanikai kapcsolat nem jött létre a különböző fogaskerekek között, így nagy sebességgel kezdenének el pörögni, ami a szerkezet rongálódásához vezethet) esetén is letiltana a biztonsági rendszer. Ezeken az eseteken kívül, a szoftver nem tiltana le, csak jelezne, hiszen a rendszer alapvető célja, hogy a prerotálási folyamat lefusson, így téve rövidebbé és kényelmesebbé a felszállást. A rendszer működésének alapja egy saját fejlesztésű szoftver, amely fordulatszámok, időállandók és

a szenzorokból érkező jelek segítségével méri fel az autogyro aktuális állapotát és dönti el, hogy van-e szükség beavatkozásra. A fejlesztés jelentős hazai és iparági eredménynek számíthat.

.

  • projekt azonosító száma: GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00139
  • a projekt tervezett befejezési dátuma: 2025.02.28.